Sprzedaż nietypowo, czyli co ma na nią wpływ – część druga

Zacznijmy po kolei. Czas, jaki klienci spędzają w kwiaciarni. Co się pod tym kryje? Logika mówi, że im dłużej klient pozostanie w naszej kwiaciarni, tym oczywiście lepiej. Nie jest tak jednak do końca, bo u klienta może także pojawić się irytacja. Klientów można podzielić na dwa typy: -klient emocjonalny; -klient racjonalista. Po czym ich rozpoznać?

Klient emocjonalny odczuwa przyjemność już z samego przebywania w naszej kwiaciarni. Jest to osoba sentymentalna, która bardzo często odczuwa lęk, ale również ogromną satysfakcję z dokonanych zakupów. Klient racjonalny to natomiast osoba, dla której najważniejsze jest zaoszczędzenie pieniędzy, które to potrzebne są do zapewnienia sobie ogromnego bezpieczeństwa związanego z dokonywanymi zakupami. Taki klient zdaje sobie sprawę z tego, że kupiony bukiet będzie satysfakcjonujący nie tylko dla niego, ale również dla drugiej osoby. W przypadku racjonalisty zakup jest często po prostu chęcią poprawy funkcjonowania jakiegoś elementu czy aspektu. Warto pamiętać, że racjonalista będzie również robił wszystko, aby zaoszczędzić czas.

Co zrobić, aby klient w naszej kwiaciarni został? Najbardziej skuteczną metodą są rozmaite labirynty, zakamarki oraz miejsca, w których klient może chociaż na chwilę się zaszyć i całkowicie zapomnieć o świecie, który go otacza. Nie ma nic fajniejszego dla klienta niż to, gdy sam odnajduje w kwiaciarni to, co jest dla niego interesujące. Oczywiście trzeba pamiętać, aby z ukrywaniem produktów jednak nie przesadzać bo może to okazać się dla klienta zbyt irytujące. Doskonałą metodą jest zadbanie o to, aby klient w pewnym momencie zobaczył swoje odbicie w lustrze. Oczywiście nie należy z ilością luster przesadzać: kwiaciarnia to nie salon krzywych luster. Jedno lustro jest w zupełności wystarczające. Ważne jednak, aby powiesić je w dobrze przemyślanym miejscu.

Pojawia się też pytanie co z kontaktem ze sprzedawcą? To bez wątpienia rzecz niełatwa. Zacząć trzeba przede wszystkim od zaprezentowania pozytywnej postawy. Najbardziej skuteczne okazują się być: -uśmiech; -otwartość dłoni; -lekkie wychylenie do przodu; -nawiązanie kontaktu wzrokowego; -potakiwanie; -zachowanie dystansu w sposób elastyczny; -skoncentrowanie na otoczeniu; -badanie zainteresowań klienta; -pozytywna reakcja na krytykę; -brak krytyki w odniesieniu do klienta. Dobrym i skutecznym rozwiązaniem jest potraktowanie swojego klienta jak przyjaciela naraz. W tym celu trzeba uruchomić tak zwany lustrzany hormon i uśmiechać się do wszystkich, którzy zdecydowali się przekroczyć próg naszej kwiaciarni. Można być pewnym, że uśmiech będzie odwzajemniony.

Zobacz również